01
Φεβ.
10

Ένα ντοκιμαντέρ του aformi: Το δικαίωμα στην πόλη

Πατώντας το πλήκτρο play μετά από λίγα δευτερόλεπτα (10΄΄-15΄΄) ξεκινάει το βίντεο. Μεταφέρεστε σε πλήρη οθόνη (full screen) κάνοντας κλικ στο εικονίδιο με τα λευκά βελάκια που βρίσκεται στο κάτω δεξιά μέρος του player. Επιστρέφεται σε κανονική απεικόνιση πατώντας το πλήκτρο escape (Esc).

Στο τέλος της δημοσίευσης υπάρχουν αναλυτικές οδηγίες για να κατεβάσετε το ντοκιμαντέρ σε υψηλή ανάλυση.


Τhe documentary “The right to the city” with English subtitles


Υπάρχει πολιτική του χώρου γιατί ο χώρος είναι πολιτικός

Ξεκινώντας απ’ αυτόν τον αφορισμό του Λεφέβρ, θα προσπαθήσουμε να σκιαγραφήσουμε την εμπειρία που προκύπτει από ο, τι θα μπορούσαμε να ονομάσουμε κινήματα πόλης, ή ίσως ακόμα καλύτερα (και πάλι σύμφωνα με τον Λεφέβρ) Κίνημα για το Δικαίωμα στην Πόλη.

Αναφερόμαστε μ’ αυτό τον όρο σε κινητοποιήσεις κατοίκων, που έχουν σαν αντικείμενο διεκδίκησης την ίδια την πόλη. Τον δομημένο και αδόμητο αστικό χώρο. Δηλαδή αναφερόμαστε σε πολιτικές ενέργειες που πολιτικοποιούν το χώρο.

Γιατί η πόλη δεν είναι ένας ουδέτερος και κενός χώρος, ένα παθητικό και αδρανές πεδίο, πάνω στο οποίο κυλάει η αστική ζωή.

Η πόλη είναι πρώτ’ απ’ όλα το κατεξοχήν πεδίο των κοινωνικών αγώνων στην εποχή της νεοτερικότητας. Πολύ περισσότερο όμως κι απ’ αυτό, η ίδια η πόλη αποτελεί ένα από τα βασικά διακυβεύματα των κοινωνικών αγώνων. Η διαμόρφωση και η λειτουργία του αστικού χώρου καθορίζεται από τον ταξικό ανταγωνισμό και αντανακλά τα αποτελέσματά του.

Η επίθεση του νεοφιλελευθερισμού πάνω στην πόλη εκδηλώθηκε με μια γενικευμένη αμφισβήτηση του δημόσιου χώρου. Τα κέντρα των πόλεων και των δήμων παίρνουν τα χαρακτηριστικά των εμπορικών – καταναλωτικών κέντρων, αποστειρωμένων και προφυλαγμένων από την παρουσία των ανέργων, της φτωχής νεολαίας ή των μεταναστών. Μετατρέπονται σε κέντρα οικονομικών δραστηριοτήτων και ανταλλαγών απ’ όπου απουσιάζει η πολιτική. Η πόλη δεν νοείται σαν δημόσιο αγαθό αλλά σαν εμπόρευμα. Ο δημόσιος χώρος δεν έχει πια χρηστική αξία αλλά ανταλλακτική. Πουλιέται, αγοράζεται και ξαναπουλιέται, καταστρέφεται και αναδομείται, με κριτήριο το κέρδος και όχι τη συλλογική χρήση του από τους κατοίκους.

Μ’ αυτό τον τρόπο η πόλη κομματιάζεται σε ένα σύνολο από χώρους με διαφορετικές λειτουργίες, ανάλογα με το κέρδος που μπορούν να επιφέρουν και την αξία στην οποία μπορούν να πουληθούν.

Πρόκειται για αλλαγές που δεν επηρεάζουν μόνο την υλική επιφάνεια του αστικού χώρου, αλλά και τις κοινωνικές σχέσεις, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο επιχειρείται να επαναπροσδιοριστεί το περιεχόμενο της έννοιας των πολιτικών δικαιωμάτων και της έννοιας του πολίτη. Στα κέντρα και στις πλατείες των σύγχρονων πόλεων, που μετατρέπονται σε εμπορικά κέντρα, ο πολίτης ταυτίζεται με τον πελάτη και τον καταναλωτή. Αυτός που έχει δικαίωμα χρήσης του δημόσιου χώρου, είναι αυτός που μπορεί να πληρώσει για να τον απολαύσει. Ενώ αντίθετα απαγορεύεται η είσοδος σε όσους και όσες δεν πληρούν τις ανάλογες εισοδηματικές προϋποθέσεις, σε όσους και όσες επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν με έναν διαφορετικό τρόπο τον δημόσιο χώρο (εκτός και αν εισέρχονται σε αυτόν ως κακοπληρωμένοι εργαζόμενοι, για να εξυπηρετήσουν τους πελάτες-καταναλωτές).

Ένα σύστημα που στηρίζεται στον συνδυασμό της πλήρους ιδιωτικοποίησης του δημόσιου χώρου και της ασφυκτικής αστυνόμευσης, αποβάλει όλους εκείνους που δεν μπορούν να κατηγοριοποιηθούν ως πελάτες, τους εμποδίζει την πρόσβαση στους δημόσιους χώρους, δηλαδή τους χώρους στους οποίους κατεξοχήν μπορούν να συγκεντρωθούν οι μεγάλες αστικές μάζες για να δράσουν πολιτικά. Το δικαίωμα του να δρας πολιτικά αντικαθίσταται από την δυνατότητα να αγοράζεις και να καταναλώνεις. Τα πολιτικά δικαιώματα αντικαθίστανται από τα δικαιώματα του πελάτη. Έτσι η νεοφιλελεύθερη αμφισβήτηση του δημόσιου χώρου, ως χώρου ελεύθερης πρόσβασης και συνάθροισης για όλους τους κατοίκους, παράγει πολιτική. Το εμπορικό κέντρο αναδεικνύεται στο κατάλληλο πεδίο για την ανα-παραγωγή της κυρίαρχης πολιτικής σήμερα. Μιας πολιτικής που θα μπορεί να διαμορφώνεται μακριά από κάθε επιρροή από τον κόσμο της εργασίας και την νεολαιίστικη αμφισβήτηση και θα λογοδοτεί άμεσα και απευθείας στα συμφέροντα των επιχειρηματιών και των εμπόρων. Αυτό είναι το πολιτικό όραμα της ελεύθερης αγοράς.

Όμως αυτό το πολιτικό όραμα για την πόλη παράγει αντιστάσεις. Η ουσία της πολιτικής δράσης των κινημάτων πόλης, δεν είναι απλώς οι προσπάθειες για βελτιώσεις στην υλική επιφάνεια του αστικού χώρου. Δεν αγωνίζονται μόνο για περισσότερους ελεύθερους και δημόσιους χώρους, αλλά αμφισβητούν έμπρακτα και με τρόπο δυναμικό το «δικαίωμα» του κράτους και των ιδιωτών καπιταλιστών να διαχειρίζονται το δημόσιο χώρο.

Μέσα από την δράση των κινημάτων πόλης αναδεικνύονται πολιτικές λογικές και πολιτικές πρακτικές αυτοδιαχείρισης των ελεύθερων χώρων από τους ίδιους τους κατοίκους. Μ’ αυτό τον τρόπο οι «από κάτω» αναπτύσσουν λογικές και πρακτικές συλλογικής και δημοκρατικής διαχειρίσεις της πόλης.

Στην Ελλάδα δεν υπάρχει ισχυρή παράδοση ανεξάρτητων κινημάτων πόλης.

Θα μπορούσαμε ίσως να εντοπίσουμε τις ρίζες των σύγχρονων κινημάτων πόλης, στην ορμητική εισβολή της ριζοσπαστικοποιημένης νεολαίας κατά την περίοδο της μεταπολίτευσης, σε κάποιες κεντρικές πλατείες οι οποίες αναδείχθηκαν σε κέντρα κινηματικής συνάντησης και πολιτικής συζήτησης. Η πλατεία Εξαρχείων εξακολουθεί να διατηρεί αυτά τα χαρακτηριστικά. Επίσης στις καταλήψεις κτιρίων κατά την δεκαετία του ’80, που έγιναν κυρίως από τον αντιεξουσιαστικό χώρο.

Όμως τα σύγχρονα κινήματα πόλης εμφανίζονται στις αρχές της δεκαετίας του 2000 θέτοντας το πρόβλημα της δημιουργίας, της διαφύλαξης και της διαχείρισης του δημόσιου χώρου από τους κατοίκους.

Συνδέονται έτσι με την ανάκαμψη των κινημάτων και αντανακλούν τους προβληματισμούς του παγκόσμιου κινήματος. Κατά μία έννοια, είτε πρόκειται για τους Ζαπατίστας στη Τσιάπας, και την εξέγερση στην Οαχάκα, είτε για την κατάληψη και τη διαχείριση ενός πάρκου στο κέντρο της Αθήνας, υπάρχει ένας κοινός προβληματισμός: πώς μπορούμε να διοχετεύσουμε στην διαχείριση του αστικού χώρου, πολιτικές που μπορούν να αλλάξουν τη ζωή μας και την κοινωνία.

Η εξέγερση του Δεκέμβρη, έδωσε νέα ώθηση στα κινήματα πόλης. Πολύ περισσότερο, η διεκδίκηση του δικαιώματος στην πόλη αποτέλεσε μια από τις βασικές πτυχές της ίδιας της εξέγερσης. Η εξεγερμένη νεολαία εισέβαλε στα κέντρα των πόλεων και των δήμων, κατέλαβε δομημένους και αδόμητους χώρους και προσπάθησε να επαναπροσδιορίσει τις λειτουργίες τους και το περιεχόμενό τους, θέτοντάς τους στην υπηρεσία των αναγκών της εξέγερσης και του δημόσιου οφέλους. Πρόβαλε έναν δημοκρατικό τρόπο οργάνωσης και διαχείρισης του δημόσιου χώρου.

Έχουμε περιοριστεί για πρακτικούς λόγους στην παρουσίαση μερικών μόνο από τις καταλήψεις και τα κινήματα πόλης της Αθήνας και δεν αναφερόμαστε σε σημαντικές καταλήψεις που πραγματοποιούνται αυτή τη στιγμή σε άλλες πόλεις και κυρίως στη Θεσσαλονίκη. Η επιλογή αυτή δεν προέκυψε από μία προσπάθεια ιεράρχησης και αξιολόγησης τους σε περισσότερο και λιγότερο σημαντικές. Κάθε τέτοιου τύπου ιεράρχηση θα ήταν αυθαίρετη και κυρίως αντίθετη στην ουσία του πολιτικού προβληματισμού που αναδεικνύεται μέσα από τη δράση και τη συζήτηση που διεξάγεται στα πλαίσια του Κινήματος για το Δικαίωμα στην Πόλη. Θα ήταν επίσης αντίθετη στους στόχους αυτού του ντοκιμαντέρ.

Παρουσιάζουμε κάποιες καταλήψεις και κινήματα, για τα οποία μπορούσαμε να εξασφαλίσουμε άμεσα τη συνεργασία των αγωνιστών που δραστηριοποιούνται σ’ αυτά. Παραλείψαμε άλλες ανάλογες προσπάθειες, εξίσου σημαντικές με αυτές που παρουσιάζουμε, για να μπορέσουμε να αναδείξουμε στα χρονικά όρια ενός ντοκιμαντέρ, τα βασικά χαρακτηριστικά του πολιτικού προβληματισμού του Κινήματος Δικαίωμα στην Πόλη.

Οι συνεντεύξεις που ακολουθούν προέρχονται από πέντε συλλογικότητες του Κινήματος για το Δικαίωμα στην Πόλη.

Την Επιτροπή Αγώνα Κατοίκων για να Γίνει το Κτήμα Ζωγράφου Κτήμα του Λαού, την κατάληψη της πλατείας Γαρδένιας στο Δήμο Ζωγράφο (Αυτοδιαχειριζόμενος Χώρος Πολιτισμού στην Πλατεία Γαρδένιας), την κατάληψη του Ελεύθερου Γαλαξία στη Νέα Σμύρνη, την κατάληψη του πάρκου Ναβαρίνου και Ζωοδόχου Πηγής στα Εξάρχεια (Αυτοδιαχειριζόμενο Πάρκο Ναβαρίνου, Ζωοδόχου Πηγής, Χ. Τρικούπη) και την Κατάληψη της Δημοτικής Αγοράς Κυψέλης.

Οι περισσότερες από τις καταλήψεις και τα κινήματα που παρουσιάζουμε, προέκυψαν από την εξέγερση του Δεκέμβρη. Μ’ αυτή την έννοια πρόκειται για άμεσα ή έμμεσα αποτελέσματα αυτής της εμπειρίας, για κινηματικούς πειραματισμούς που αντανακλούν τη δυναμική και τις αντιφάσεις της ίδιας της εξέγερσης. Στις περιπτώσεις των παλιότερων καταλήψεων και κινημάτων πόλης, η εξέγερση του Δεκέμβρη εμπλούτισε τον πολιτικό προβληματισμό τους και τους έδωσε μεγαλύτερη δυναμική.

Ένα χρόνο μετά την εξέγερση, κάποιοι από αυτούς τους πειραματισμούς συνεχίζουν να αναπτύσσονται ενώ κάποιοι άλλοι έχουν -τουλάχιστον προς το παρόν- διακοπεί. Η σημασία όμως όλων τους παραμένει τεράστια για κάθε κίνημα που θα ξεσπά, για κάθε νέα προσπάθεια απελευθέρωσης του χώρου από την καπιταλιστική εκμετάλλευση, για κάθε νέα προσπάθεια παραγωγής ενός δημόσιου χώρου επί του οποίου επιχειρείται να πραγματωθεί το εγχείρημα της ελευθερίας.


Κατέβασμα του ντοκιμαντέρ σε υψηλή ανάλυση

Ανεβάσαμε στο vimeo το ντοκιμαντέρ σε υψηλή ανάλυση (ποιότητα DVD) σε τρία μέρη.

Πως το κατεβάζετε:

Α) Μεταβείτε στη διεύθυνση:

http://vimeo.com/9169123

που οδηγεί στο πρώτο μέρος, hi_res_part1.

Στην πλευρά που είναι σημειωμένη με κόκκινο Α και πλαίσιο βρίσκονται τα άλλα δυο μέρη σε υψηλή ανάλυση: hi_res_part2 , hi_res_part3

Αυτό που είναι σημειωμένο με κόκκινο Β και πλαίσιο είναι το About this video

Β) Για να κατεβάσετε τα αρχεία πρέπει να εγγραφείτε στο Vimeo κάνοντας κλικ στο join (το απαιτεί η Vimeo όχι εμείς). Πρόκειται για απλή δωρεάν εγγραφή. Εμφανίζεται η παρακάτω οθόνη και κάνετε κλικ στο «sighn up for basic».

Σας ζητάει απλά ένα όνομα (οποιοδήποτε μικρό όνομα) και ένα e-mail. Με αυτά κάνετε log-in στο Vimeo όποτε θέλετε.

Γ) Η εγγραφή γίνεται μονάχα για μια φορά και μετά κατεβάζετε όποιο βίντεο αρχείο θέλετε, επιλέγοντάς το με ένα κλικ (hi_res_part1 , hi_res_part2 ή hi_res_part3) και πηγαίνοντας στην αντίστοιχη σελίδα. Στο πλαίσιο πλέον «About this video» εμφανίζεται το «Download this video». Το κατεβάζετε κάνοντας κλικ στο «Download this video» (με κόκκινο πλαίσιο στην εικόνα που ακολουθεί).

Κάνοντας κλικ στο «Download this video» αποθηκεύετε το αρχείο στο δίσκο.

<p style=»text-indent: .5cm; margin-bottom: 0;»><span style=»color: #c0c0c0;»><span style=»font-size: large;»><em><strong>Τhe documentary “The right to the city” with English subtitles </strong></em></span></span></p>


14 Responses to “Ένα ντοκιμαντέρ του aformi: Το δικαίωμα στην πόλη”


  1. 02/02/2010 στο 00:25

    Tι ωραίο video! Να που το Διαδύκτιο μπορεί να είναι Δημοκρατικό.

  2. 03/02/2010 στο 00:25

    Πολύ αξιόλογη η προσπάθεια και το αποτέλεσμα. Ίσως, αν το συντομεύατε λίγο, να μπορούσε να προωθηθεί κατάλληλα σε κάποιο συμβατικό μέσο, προς γνώση και ενημέρωση όσων δεν γνωρίζουν – μια ιδέα λέω. Να σας συγχαρώ ιδιαίτερα για την επιλογή της μουσικής σε όλη τη διάρκεια του ντοκιμαντέρ.
    Μία τεχνική παρατήρηση έχω μόνο: αγοράστε καμία «ψείρα» για τις συνεντεύξεις γιατί ο θόρυβος από το περιβάλλον είναι λίγο κουραστικός, ενώ ακόμα και στη «μέσα» συνένετευξη έκανε λίγη ηχώ!!!
    Συγχαρητήρια. Θα το προωθήσω κι εγώ όσο μπορώ.
    Φιλικά
    Νέλλη

  3. 3 smalltowngirl81
    03/02/2010 στο 00:25

    mbravo gia tin foveri douleia! antidoto sti sapila tis tileorasis. to videaki einai oti kalitero exo dei ton teleftaio kairo.. keep up the good work

  4. 4 x
    08/02/2010 στο 00:25

    Do you have english subtitled version of the video? It seems interestingly nice and radical perspective individuals are speaking. What is it about, it can be good to distribute it on the worldwide with different langauge. If you have or going to prepare subtitle (seems this will be very good) you can use the software; like Subtitle Workshop which is free and will help all the people who wants to translate and screen it on another places in the world. The translation and re-subtitling will be so much and so much easy. You can find the subtitle workshop on the internet for free and also in greek language too. I wish that you are going to prepare the subtitle file (which can be, «.srt», «.sub» extensioned with timecodes that the subtitle text will be between these seconds) and will be screened in everywhere nicely. We just have the information as a video «potenitalit of storming heaven» we need material which has more deep effectively on radical perpsectives from greece, there’s many things to learn from the practices there…

    ciao!
    viva la destruccion, insurreccion libertaria y anarchy!

  5. 5 aformi
    08/02/2010 στο 00:25

    We are trying to have English subtitle. We hope to manage to achieve this in some weeks.

  6. 09/02/2010 στο 00:25

    thanks παιδιά είναι πολύ καλό – θα το προβάλλουμε μάλλον σε ένα φεστιβάλ γειτονιάς που οργανώνουν οι κάτοικοι της παλιάς πόλης της Λευκωσίας στην Κύπρο.
    Είναι πολύ σημαντικό να αναδεικνύεται μέσω της συλλογικής δράσης στο δημόσιο χώρο η παραγωγή τόσο διαφορετικών χώρων όσο και ο επαν-ορισμός του δικαιώματος στην πόλη – «το δικαίωμα που περιλαμβάνει όλα τα δικαιώματα»…

  7. 12/02/2010 στο 00:25

    Πολύ ενδιαφέρουσα δουλειά!!!!

    Με δεδομένο το ενδιαφέρον σας για τους ελεύθερους χώρους στα αστικά κέντρα και το έργο σας με το Παρατηρητήριο Ελεύθερων Χώρων, μπορεί να σας ενδιαφέρει το εξής:

    Μόλις ολοκληρώσαμε ένα ντοκιμαντέρ με θέμα μια παρέα παιδιών στην Πάτρα που προσπαθεί να φτιάξει έναν ελεύθερο χώρο για παιχνίδι στη γειτονιά τους.

    Το ντοκιμαντέρ είναι σε συμπαραγωγή με τον ΣΚΑΙ και θα προβληθεί στους κινηματογράφους στις 25 Μαρτίου.

    Μπορείτε να δείτε το τρέιλερ εδώ:

    ή στο Facebook:
    http://www.facebook.com/group.php?v=wall&gid=248757129231#/group.php?gid=248757129231&ref=mf

    Θα θέλαμε την υποστήριξή σας, με όποιον τρόπο μπορείτε, για να διαδώσουμε την ιστορία αυτών των καταπληκτικών παιδιών!

    Φιλικά,

  8. 8 mayonnaise69
    15/03/2010 στο 00:25

    δείτε και αυτό το site: http://www.imaginethecity.gr
    μία πρωτοβουλία που καλεί κατοίκους από πόλεις της περιφέρειας να «ζητήσουν» από φοιτητές και μελετητές, προτάσεις ανάπλασης του αστικού τοπίου.

  9. 27/04/2010 στο 00:25

    Φανταστική δουλειά 🙂

    Το αναδημοσίευσα στο http://www.salata.tv .

    Εάν χρειάζεστε βοήθεια στον υποτιτλισμό, μπορώ να βοηθήσω.

    🙂

    • 10 aformi
      27/04/2010 στο 00:25

      Ο υποτιτλισμός έχει ολοκληρωθεί αλλά χρειάζονται μερικές διορθώσεις.
      Αν θες επικοινώνησε μαζί μας στο mail του blog (aformimisa@gmail.com) να συνεννοηθούμε καλύτερα
      Φιλικά
      Άγγελος Κ

  10. 11 falies3
    23/05/2010 στο 00:25

    το ντοκιμαντέρ έπαιξε στο φεστιβάλ της οδού Θησέως στην Λευκωσία και έγινε αφορμή για πολύ καλή συζήτηση
    ευχαριστούμε ΦΑΛΙΕΣ


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Mail Επικοινωνίας

aformimisa@gmail.com
Φεβρουαρίου 2010
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Ιαν.   Μαρ. »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728

Επισκέψεις

  • 296,780 hits

Αρέσει σε %d bloggers: